Summa sidvisningar

onsdag 21 december 2011

...Jag vill Gilla Julen....

Jag verkligen vill gilla julen....men oj va mycket måsten det finns!!

Inte nog med alla måsten...utan julklapparna och dess innehåll!!!

Barnen tror tydligen att det e helt okey att vi bara ska köpa Iphone, Xbox, TV spel, Radiostyrda (riktiga) bilar, datorer, surfplatta, stora dataskärmar och gärna ett par DVD spelare och TV i allas rum...

..Alla Andra får ju det....!!!

Suck och pust, känns som om det har blivit plånböckernas julafton, att det viktiga är köpesumman än "tanken"...

Men hur tänker vi vuxna egentligen....jag anser inte att man är snäll mot barnen när man köper dessa dyra saker i tid och otid.
Hur kommer deras framtida vardag se ut när dom verkar tro att det är bara att ta fram "kortet" och blippa koden!!

Har haft många samtal med mina barn att det inte bara är att köpa, man måste prestera för att kunna få något här i världen...
Men det är svårt när deras kompisar kommer farande med nya saker, Iphones, surfplattor mm mm
och kommentaren..jag fick den av mamma och pappa....igår tisdag!!

En dilemma, svår dilemma när man inte kan köpa sina barn lyckliga....med dessa lyxsaker som tydligen blivit deras vardag!?!

Men kärlek är gratis och det överröser vi våra barn med ...tja..det är väl kanske inte så roligt, tufft och ballt...men det håller i längden!

Det är tydligen så att man får ta diskusionen igen med barnen att man inte kan köpa allt man ser och försöka förklara att orättvisorna blir bara större och större i vårat samhälle...
Känns osäkert med det mesta nu i vår fina värld...
Undrar om vi alla tänkte på det när vi börjar bryta ner vår värld med enbart IT relaterade saker istället för att börja tänka på "recycling" och ta vara på det man har och värdesätta tid, rum och vänskap....

För något vet jag iallafall och jag brukar tänka på Abbes mening som han sa när vi kommit hem från LegoLand
"det bästa var att era telefoner INTE funkade"...

God Jul på er alla och ett Gott Nytt År
Hoppas att ni myser, tittar, pratar MED varandra och inte via IT relaterade medier...o:)

Kram
Mian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar